מבצע צוק איתן נגמר, "המצב המיוחד" שהוכרז בעורף הסתיים, וכעת הזמן לבחון האם הרשות המקומית באמת ערוכה ומוכנה להפעלת המשק לשעת חירום ?
תקנות לשעת חירום מגדירות את הרשויות המקומיות "כמפעל חיוני" אשר מחויב להמשיך לתפקד גם בשעת חירום.
ישנן רשויות שהוגדרו גם "כרשויות קולטות" אשר נדרשות בשעת חירום לקלוט אוכלוסייה מאזורים אחרים..
הרשות הלאומית לשעת חירום (רח"ל) בשיתוף עם פיקוד העורף ניסחו קובץ הנחיות מקצועיות ("תכנית אב") המדריך את הגורמים המקצועיים ברשות כיצד להכין את הרשות בעיתות שיגרה וכיצד להפעיל את המערך בשעת חירום.
אגב, הפעלת משק לשעת חירום איננה רקבשעת מלחמה אלה גם בעת התרחשות של רעידת אדמה, אסון טבע, אירוע רב נפגעים, אירוע פח"ע וכדומה.
תכנית אב להערכות הרשות המקומית לשעת חירום כוללת בין היתר התייחסות ל:
- תפקוד הממונה לשעת חירום
- תפקוד וועדת מל"ח וועדת פס"ח
- נהלי עבודה דרושים
- אופן הפעלת המערך לשעת חירום
- הערכות העירייה בשעת שיגרה לרבות הדרכות, תרגילים והשתלמויות.
אם כן, זה הזמן להכניס לתוכניות העבודה, בדיקה מקיפה וכוללת של מערך המשק לשעת חירום ברשות.
מדובר באחד הנושאים החשובים בו לביקורת יש יכולת להשפיע לא רק על תקינות מערכות ושיפור איכות החיים אלה גם על הצלת החיים.