גלגולו של חוק העמותות
מאת : דורון יוניסי
מועד עדכון : 6.2016
מאז קום המדינה ועד לשנת 1980, הקמת אגודה התבצעה על פי הקבוע בחוק האגודות העותומניות (מספר 121).
בשנת 1980 נחקק בכנסת ישראל חוק העמותות (התש"ם – 1980). חוק זה הסדיר את אופן ההקמה, הדיווח והפעילות של עמותות כגופים הפועלים למען מטרה ציבורית וללא מטרת רווח.
מרגע כניסתו של חוק העמותות לתוקף כבר לא ניתן להקים אגודות עותומאניות חדשות, אולם אגודות קיימות לא חויבו להתאגד מחדש במסגרת חוק העמותות, ולפיכך עד היום ישנן אגודות עותומאניות אשר מסיבות שונות מעדיפות להמשיך ולפעול במסגרת החוק הישן.
במהלך השנים הוכנסו בחוק העמותות תיקוני חקיקה, כאשר התיקון האחרון (תיקון מספר 14 משנת 2014) מכיל על עמותות גדולות שמחזור ההכנסות השנתי שלהן גבוה מ-10 מיליון ₪ למנות מבקר פנימי בנוסף לוועדת הביקורת / הגוף המבקר.
להלן פירוט עיקרי תיקוני החקיקה:
תיקון מספר 1 (שנת 1988) –עוסק בהקמת עמותות שמטרתן איסוף כספים להצלת חיי אדם .
תיקון מספר 2 (שנת 1992) –עוסק בהוצאת מפלגות ממסגרת חוק העמותות.
תיקון מספר 3 (שנת 1996) –עוסק בין השאר בחיזוק הבקרה בעמותות ותשומת לב לסוגיות כספיות בעמותות.
תיקון מספר 4 (שנת 2000) –נובע מחקיקת חוק בתי המשפט לעניינים מנהליים.
תיקון מספר 5 (שנת 2005) –עוסק במתן אפשרות למי שמלאו לו 17 שנים להיות חבר בעמותה.
תיקון מספר 6 (שנת 2005) –עוסק במינוי חוקר בעמותה שמטרתה דתית.
תיקון מספר 7 (שנת 2005)-נובע מתיקון מספר 15 לחוק בתי משפט לעניינים מנהליים.
תיקון מספר 8 (שנת 2006) –עוסק בעיון ופרסום פרוטוקולים, תקנון ודו"חות כספיים של העמותה.
תיקון מספר 9 (שנת 2007) –נובע מתיקון סעיף 35 לחוק ההסדרים במשק המדינה.
תיקון מספר 10 (שנת 2007) –עוסק במספר סוגיות כדלהלן:
· קביעת סייגים לשינוי מטרת העמותה;
· הגבלת שכר חברי ועד, ועדת הביקורת ומנכ"ל;
· קביעת תקרה להוצאות הנהלה וכלליות;
· תיאור מפורט של תפקידי וועדת הביקורת;
· קביעת חובת הגשת דוח מילולי אחת לשנה בנוסף לדוח הכספי;
· הקדמת מועד הגשת דוח כספי – עד לסוף יוני.
תיקון מספר 11 (שנת 2008) –עוסק בתרומות מישות מדינית זרה.
תיקון מספר 12 (שנת 2009) –עוסק במיזוג של עמותה עם עמותה אחרת.
תיקון מספר 13 (שנת 2011) –מרחיב את ההגדרה של "ישות מדינית זרה" ומרחיב את תחולת הדיווח בגין תרומות המתקבלות מישות מדינית זרה.
תיקון מספר 14 (שנת 2014) –עוסק בחובת מינוי מבקר פנים בכל עמותה שהיקף הכנסותיה עולה על 10 מיליון ₪ בשנה. כמו כן מרחיב את הגדרת תפקידי ועדת הביקורת וקובע מנגנון המאפשר לרשם לבצע חקירות על ידי בודק חיצוני.