סעיף מספר 19 בחוק העמותות קובע:
א. לכל עמותה תהיה אסיפה כללית, ועדת ביקורת, ויכול שיהיו לה מוסדות נוספים כאמור בתקנונה.
ב. האסיפה הכללית רשאית להחליט שבמקום ועדת ביקורת ימונה רו"ח או גוף מבקר שאושר לעניין זה ע"י רשם העמותות.
המחוקק קבע את קיומה של ועדת הביקורת בעמותות מתוך הכרה בחשיבותה של הביקורת, הן לצרכים פנימיים כגון בקרה קבועה ושוטפת על התנהלות העמותה, שמירת נכסיה ואבטחת ייעודה, והן לצרכים חיצוניים כלפי תורמים, מקבלי שירותים מהעמותה, גופים ממנים וכדומה.
קיומה של ועדת ביקורת מעיד על אופייה ועל דרכי פעילותה של העמותה. זאת בתנאי שוועדת הביקורת אכן ממלאת את תפקידה ואת האחריות המוטלת עליה.
סעיפים 31-33 לחוק העמותות קובעים:
- חברי וועדת הביקורת יבחרו באסיפה כללית;
- לא יכהן כחבר ועדת ביקורת:- מי שאינו חבר העמותה;- מי שנותן לעמותה שירותים בשכר (שלא כחבר ועד או כחבר ועדת הביקורת);
– קטין או מי שהוכרז פסול דין או פושט רגל;
– מי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון.
החוק אינו מתייחס למי רשאי לכהן כחבר ועדת ביקורת, אולם חשוב להדגיש, הביקורת היא מקצוע, היא תחום התמחות. ולחבר ועדת הביקורת נדרש שתהיה ההשכלה הרלוונטית, הכישורים הנדרשים, הניסיון והידע על מנת שיוכל למלא את ייעודו.
עמותה שאיננה מקיימת ביקורת הלכה למעשה עוברת על החוק מחד, ומעידה על עצמה שאיננה פועלת בהתאם לכללי מנהל תקין מאידך.
החוק מאפשר כאמור לעמותה להחליט על מינוי גוף מבקר במקום וועדת ביקורת. במקור נועד הסעיף לאפשר מינוי גורם חיצוני, מקצועי, בלתי תלוי, אשר ייתן שירותים לעמותה באותם מקומות בהם אין מספר חברים בעמותה או לחילופין אין מבין חברי העמותה בעלי הכישורים הנדרשים למלא את תפקיד הביקורת.
מינוי מבקר פנימי חיצוני מדגיש את החשיבות והחיוניות של הביקורת בעיני המחוקק.
במסמך "ניהול תקין של עמותות", פרסם רשם העמותות בחודש יוני 2010 כי הסמכויות והתפקידים של ועדת הביקורת / גוף מבקר הינם כדלהלן:
"בהתאם לסעיף 30 לחוק העמותות, לוועדת הביקורת תפקיד מהותי בבדיקת ענייניה הכספיים והמשקיים של העמותה. וכן בבדיקת תקינות העמותה ומוסדותיה, ובין היתר על ועדת הביקורת:
- לבדוק את תקינות פעולות העמותה ומוסדותיה, לרבות התאמת פעולות העמותה למטרותיה. בכלל זה, נדרשת ועדת הביקורת לבדוק את תקינות פעילותם של נושאי המשרה בעמותה ולבדוק ניהול תקין של עמותה, חיסכון, יעילות, אפקטיביות וטוהר המידות.
- לבדוק את השגת יעדי העמותה ביעילות ובחיסכון.
- לעקוב אחר ביצוע החלטות האסיפה הכללית והוועד.
- להציע לוועד דרכים לתיקון ליקויים בניהול העמותה.
- לבדוק את ענייניה הכספיים של העמותה, את פנקסי החשבונות שלה ואת תשלומי השכר בה, לרבות ייעוד כספי העמותה לקידום מטרותיה.
- לבדוק כל נושא אחר הקשור לפעילותה של העמותה. לצורך יישום תפקידיה:א. וועדת הביקורת תבצע בדיקה כללית מידי שנה כמפורט לעיל, וכן תבצע מעקב אחר יישום המלצות שנתנה בעבר. בשים לב להיקף פעילות העמותה, ועדת הביקורת תתמקד מידי שנה בנושא או במספר נושאים מתוך הנושאים הנ"ל, ותבצע במסגרתם בדיקה מעמיקה יותר מהרגיל.ב. ועדת הביקורת תדון בדו"ח המילולי ובדו"ח הכספי ותגיש את המלצותיה לוועד ולאסיפה הכללית. יצוין כי במסגרת הדיווחים השנתיים, על העמותה להגיש לרשם את ההמלצות האמורות.
ועדת הביקורת נדרשת להכין דו"ח ביקורת לפחות פעם בשנה. דו"ח הביקורת יכלול מלבד ממצאי הוועדה גם המלצות והתייחסות לתיקון ליקויים שהתגלו בעבר, בהתאם לנסיבות. החובה להגיש דו"ח פעם בשנה נלמדת מסעיף 30 לחוק הקובע כי על ועדת הביקורת להביא את מסקנותיה לפני הוועד והאסיפה הכללית. "
הן בעיני החוק והן בעיני רשם העמותות, הביקורת חייבת להתקיים, בין אם על ידי חברי העמותה ובין אם על ידיגורם מקצועי חיצוני. בכל מקום בו חברי ועדת הביקורת אינם מסוגלים למלא את תפקידם כמפורט, מומלץ למנותמבקר פנימי מקצועי חיצוני.