ביקורת פנימית בועד מקומי
וועד מקומי הינו ישות משפטית – מנהלית המהווה מעין רשות מוניציפאלית אשר מוסמכת לפעול בישוב קהילתי / שיתופי בהתאם לכתב האצלת סמכויות שניתן על ידי המועצה המקומית. במדינת ישראל יותר מ- 900 ישובים המתנהלים באמצעות מסגרת מוניציפאלית של ועד מקומי. בישובים אלה מתגוררים מעל ל- 650 אלף איש.
הביקורת הפנימית בוועד המקומי מעוגנת בסעיף 130 (א) ועל פיו המועצה המקומית נדרשת למנות ועדת ביקורת מקרב חברי הישוב שאינם חברים בוועד המקומי.
בפועל, במועצות מקומיות רבות נמצא שהביקורת הפנימית איננה קיימת או לחילופין פועלת באופן חלקי בלבד. מרבית החברים הינם מתנדבים, רובם אינם בעלי השכלה רלוונטית לביצוע ביקורת אפקטיבית, לרוב נמצאים במצב של "חוסר נעימות" לביצוע ביקורת על חברים, שכנים או קרובי משפחה. במקרים רבים אין מספיק אנשים שמוכנים להתנדב לשמש כחברים בוועדת ביקורת.
התוצאה – ישובים רבים מתנהלים ללא ביקורת פנימית אפקטיבית, ללא בקרה על פעילות הוועד המקומי וללא יכולת לגבש דוחות ביקורת תקינים למועצה המקומית בהתאם לדרישות החוק.
על מנת לתת מענה יעיל לוועדים המקומיים, בנינו במשרד "תוכנית ביקורת ייחודית לוועדים מקומיים" אשר משלבת מקצועיות, עמידה בדרישות החוק, חתירה לשיפור הליכים, מעקב אחר תיקון ליקויים ושיתוף פעולה פורה בין חברי הוועד המקומי, חברי ועדת הביקורת וחברי הקהילה.
בהתאם לתוכנית זו:
- ועדת הביקורת ממנה מבקר פנימי מקצועי חיצוני לביצוע עבודת הביקורת.
- הועד המקומי מאשר תקציב שנתי – רב שנתי לפעילות הביקורת הפנימית.
- ועדת הביקורת קובעת / מאשרת את תוכנית הביקורת השנתית והרב שנתית.
- דוחות הביקורת נידונים בוועדת הביקורת ובמידת הצורך גם בפורום רחב של הקהילה.
- דוחות הביקורת מועברים אחת לשנה למועצה המקומית בהתאם לדרישות החוק.
הביקורת הפנימית הופכת להיות כלי עזר ניהולי לוועד המקומי, כלי בקרה אפקטיבי של הקהילה ומנגנון תפעולי שיטתי ומוסדר המאפשר לוועדת הביקורת לעמוד בדרישות החוק.
למשרדינו ניסיון רב בביצוע ביקורת פנימית בוועד המקומי.
שילוב הכרחי של מקצועיות, חתירה לשיפר תהליכים, עמידה בדרישות החוק ותיקון ליקויים יחד עם רגישות וצורך לשמור על המרקם החברתי הייחודי של היישוב.