מהי תוכנית אכיפה פנימית?
תוכנית אכיפה פנימית הינו מנגנון וולונטרי המאפשר לחברות הציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב, להמיר הליך פלילי להליך מנהלי.
על פי חוק, במקרים בהם חברה נסחרת ו / או נושא משרה בחברה הפרו את תקנות ני"ע, הם צפויים להליך פלילי. מנגנון האכיפה הפנימית מאפשר המרה של ההליך הפלילי להליך מנהלי, בתנאי שהחברה ניסחה תוכנית אכיפה פנימית וביצעה פעילות אקטיבית ליישום ובקרה על תהליכי הישום של תוכנית זו.
לרוב, תוכניות האכיפה נכתבות על ידי היועצים המשפטיים של החברה, ותהליכי הבקרה והפיקוח מנוהלים על ידי וועדת אכיפה פנימית.
מה כוללת תוכנית האכיפה הפנימית?
תוכנית האכיפה הפנימית צריכה לכלול לפחות את 7 המרכיבים הבאים :
- מנגנון הפעלה הקובע בין השאר את הגורמים שעליהם חלה תוכנית האכיפה, תהליכי הבקרה והדיווח את האחריות והסמכויות של הגורמים הרלוונטיים לתוכנית לרבות הממונה על האכיפה וועדת האכיפה.
- נוהל עבודת הדירקטוריון
- נוהל דיווחים לרשות ניירות ערך;
- נוהל מניעת תרמית בניירות ערך;
- נוהל מניעת שימוש במידע פנים;
- נוהל עסקאות עם בעלי עניין
- נוהל גיוס הון והגשת תשקיף
חוק ייעול הליכי אכיפה
בשנת 2011 נחקק חוק "יעול הליכי אכיפה (תיקוני חקיקה) התשע"ו 2011". בהתאם לחוק חברה ציבורית יכולה לחיל על עצמה (באופן וונלטרי) תוכנית אכיפה פנימית הכוללת נהלי עבודה, סדרי בקרה, תהליכי בקרה וכללי דיווח במטרה לבחון באופן קבוע, שיטתי וסדור עמידה בדרישות החוק ובתקנות ני"ע.
מי הגורם האחראי לפקח על יישום תוכנית אכיפה?
במסמך הקריטריונים שפרסמה הרשות נקבע כי "הדירקטוריון יקבע מי יהיה הגורם האחראי מבחינתו לפקוח על ביצוע תכנית האכיפה, בין הדירקטוריון עצמו ובין ועדת הביקורת או כל ועדה אחרת שלו".
לרוב מקים הדירקטוריון וועדת אכיפה מבין חבריו (כוללת לפחות דח"צ אחד) שבסמכותה להחליט ואף לבצע פעולות, כידו הארוכה של הדירקטוריון. על הוועדה :
- לפקח פיקוח על, ולוודא כי תכנית האכיפה מוצאת מן הכוח אל הפועל על ידי הממונה על האכיפה.
- להיות אחראית על תוכנית ביקורת ועליה בעצם לוודא יישום של הביקורת על תוכנית האכיפה.
- הוועדה תהיה אחראית לטפל באירועי אכיפה, במידה שיתגלו
- לוודא כי הוראות נהלי האכיפה מיושמות הלכה למעשה.
מינוי ממונה על האכיפה הפנימית
הממונה על האכיפה הפנימית, הינו לרוב עובד בכיר בארגון (סמנכ"ל כספים, יועץ משפטי וכו') אשר מונה באופן פורמאלי בידי הדירקטוריון ויש לו את התנאים הדרושים למלא את תפקידו לרבות גישה למידע ולעובדים, סמכויות ביצוע ומשאבים נאותים.
הקביעה שהממונה על האכיפה הפנימית יהה עובד בכיר נובעת מצורך שיוכל למלא את תפקידו כהלכה וללא מורא, שתהיה לו גישה ישירה לכל עובדי ומסמכי החברה וגם לדירקטוריון, ותהיה לו הסמכותיות הנדרשת על מנת שעובדי החברה יפנו אליו במקרים המתאימים.
בקריטריונים שקבעה הרשות צוינו שתי אלטרנטיבות למינוי הממונה; האחת, שיהיה חבר הנהלה, והשנייה, שיהיה נושא משרה בחברה. אם ידורג בעמדה פחות בכירה מזו, המשמעות תהיה שהוא יאבד את מעמדו הבכיר בתאגיד וזאת בניגוד למטרה האמורה, ולפיכך לא נקבל במקרה זה כי התקיים הקריטריון בתכנית אכיפה יעילה, העוסק בממונה על האכיפה.
הממונה על האכיפה אחרי להוציא אל הפועל את מדיניות החברה כפי שבאה לידי ביטוי בתוכנית האכיפה הפנימית ואת החלטות הדירקטוריון בנושא.
האם המבקר הפנימי יכול להיות ממונה על האכיפה?
הממונה על האכיפה הינו גורם אקטיבי, שנדרש לקבל החלטות ולבצע פעולות בתוך הארגון, לאור זאת לא ניתן למנות את המבקר הפנימי לשמש גם בתפקיד ממונה על האכיפה הפנימית.
מדובר בניגוד עניינים מובנה בין שני התפקידים.
תפקידו של המבקר הפנימי הוא בין השאר לבדוק את תפקודו של הממונה על האכיפה ואת פעילויותיו ליישום תוכנית האכיפה והחלטות ועדת האכיפה והדירקטוריון.
בחברות רבות, כחלק מתוכנית האכיפה, הוטל על המבקר הפנימי לבחון את תפקוד מערך האכיפה הפנימית בחברה ולגבש דוח ביקורת כחלק מתוכנית העבודה השנתית / הרב שנתית.
מחקר רב שנתי – הסדרי אכיפה 2012 – 2018 – הקש לקריאת המאמר
למשרדינו ניסיון רב בהטמעת תכניות אכיפה פנימיות ובביצוע ביקורת על אפקטיביות יישום תכניות הנ"ל. לרוב, הביקורת בנושא אכיפה פנימית הינה חלק מתוכנית הביקורת (מבוססת סיכונים) הרב שנתית של החברה.
בקרה על יישום תוכנית אכיפה הינו מרכיב חשוב בשכבת ההגנה על החברה ועל נושאי המשרה הן בהיבט של מניעת הפרות של חוקים ותקנות ני"ע והן בהיבט של יכולת החברה להמיר את מסלול האכיפה למסלול מנהלי (כחלף מסלול פלילי).