רשות התאגידים
הנחיות לרישום עמותה חדשה
המעוניינים להקים עמותה חדשה יגישו לרשם העמותות: בקשה הנתמכת בתצהיר בצירוף תקנון וקבלה על תשלום אגרת הגשת בקשת הרישום, ומסמכים אחרים לפי הצורך (מומלץ לשמור סט מסמכים נוסף עם חתימות מקוריות אצל המייסדים או עורך דינם).
את הבקשה יש למלא בטופס מקוון המצוי באתר האינטרנט של רשות התאגידים http://taagidim.justice.gov.il ולאחר מילוי הטופס להדפיסו ולהגישו לרשם העמותות. לא ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון.
כפי שיפורט להלן, את האגרה ניתן לשלם באתר האינטרנט של שרת התשלומים, שקישור אליו ניתן למצוא באתר האינטרנט של רשות התאגידים, או בבנק הדואר. בעת מילוי פרטי התשלום באינטרנט או שובר תשלום האגרה, יש להקפיד למלא את שם המשלם, מס' תעודת הזהות של המשלם וכתובתו. יש להגיש לרשם העמותות את הקבלה מתוך אתר האינטרנט או את הקבלה המקורית עליה מודפס 'לרשם העמותות' חתומה בידי בנק הדואר.
לתשומת לבכם – שוברים חתומים על ידי בנק הדואר עליהם כתוב 'ללקוח' או 'הודעות זיכוי' ולא כתוב 'לרשם העמותות' וכן שוברים בהם לא מולאו הפרטים הנ"ל לא יתקבלו והבקשה תוחזר למבקשים מבלי שנקלטה אצל רשם העמותות.
בקשה לרישום עמותה
שני בני אדם או יותר, שהינם בני שמונה עשרה שנה ומעלה, ו/או תאגידים, (להלן: "המייסדים"), המעוניינים להקיםעמותה בהתאם להוראות "חוק העמותות התש"ם – 1980" (להלן: "החוק"), ימלאו בהדפסת טופס בקשה לרישוםעמותה המצוי באתר האינטרנט של רשות התאגידים ובו הפרטים דלהלן:
- השם –השם המוצע לעמותה: רצוי להציע מספר שמות אלטרנטיביים.השם שיבחר לרישום חייב למלא אחר הקריטריונים המפורטים בחוק העמותות, ולהתאים לנהלים שגובשו ביחידתרשם העמותות, כדלקמן:
א. איסור לרשום עמותה בשם זהה או דומה, עד כדי להטעות, לשם של תאגיד אחר או לשמות שהוצעו בבקשותרישום קודמות, או לשם תאגיד שנמחק או פורק, טרם חלפו שנתיים מיום חיסולו, ואין קשר בינו ובין הבקשהלרישום העמותה החדשה.
הערה: היה ויתברר כי הוקמה עמותה חדשה על חורבותיה של עמותה אחרת (עקב אי סדרים או קשיים כלשהם)לא תקבל העמותה החדשה אישור "ניהול תקין" מרשם העמותות.
ב. איסור רישום בשם העלול להטעות (כגון: שם גוף קיים אף אם אינו מאוגד, סתירה בין השם והמטרות, וכדומה), או לפגוע בתקנת הציבור או ברגשותיו.
ג. יש להוסיף את שם הישוב כאשר הפעילות תבוצע בתחומו או בסביבתו.
ד. אם השם מורכב מראשי תיבות – יש לצרף את פירושם לשם. בד"כ לא תרשם עמותה בשם שהוא ראשי תיבותבלבד.
ה. רצוי כי לכל שם יהיה מאפיין מייחד וניתן לצורך זה לעשות שימוש במטרות. אולם לא יאושר שם המבטא מטרהאחת בלבד כגון: בית כנסת, כאשר בבקשה נכתב הקמה ו/או הפעלה של מוסדות נוספים.
ו. לא יאושר שם הנוגד את המטרות המיועדות לפעילות העמותה.
ז. אין לערבב אותיות או מילים בשפות שונות בשם אחד. אולם ניתן לרשום שם בערבית או באנגלית בנוסף לשםבעברית, אלא שיש להקפיד כי שמות אלה יהיו תרגום מילולי מדויק של השם בעברית.
ח. לא יאושרו מילים או הברות שאין להם משמעות ידועה.
ט. בעמותות חדשות לא יאושרו שמות המצביעים על בלעדיות ו/או על ארגון גג, בעת קיומן של עמותות אחרותבתחומים זהים ו/או דומים.
י. באופן עקרוני, כאשר בשם, במטרות או בתקנון מוזכר שם של תאגיד או גוף בעל מוניטין, כגון: מכבי, הפועל,אליצור, רוטרי, בני ברית, וכדומה, או שם אדם, שאיננו מבין מייסדי העמותה, כגון: בעמותה למען פלוני, יש לצרףאת הסכמתם בכתב, או הסכמת בן משפחה קרוב לגבי עמותה להנצחה, וכדומה. יחד עם זאת ההסכמה איננהגוברת על המבחנים המפורטים בסעיף זה.
יא. אין להשתמש במלה "עירוני" ללא המצאת אישור שר הפנים. הנחיות לרישום עמותות עירוניות קיימות במשרדנו בנפרד, וכן במשרד הפנים ־ באגף לפיתוח מקומי.
יב. אין להשתמש במלה "ממשלתי" או "ממלכתי" כאשר למדינה לא תהייה שליטה בעמותה.
יג. באופן עקרוני, אין להשתמש במילים: אוניברסיטה, טכניון, מכון טכנולוגי, פקולטה, אקדמיה, בית ספר גבוה, מכללה אקדמית, השכלה גבוהה או חינוך גבוה, בשם המבוקש ללא אישור המועצה להשכלה גבוהה.
יד. אין להשתמש במילים: "איגוד" או "התאחדות" לעניין ספורט ללא המצאת אישור מאת מינהל הספורט במשרד החינוך התרבות והספורט, לנוכח ההגדרה בסעיף 1 בחוק הספורט.
טו. בבקשה לרישום בית כנסת יש להוסיף לשם המוצע את שם הישוב בו קיים או יקום בית הכנסת. ראו הנחיות נוספות להלן בפרק נפרד בשם: רישום בית כנסת כעמותה.
טז. יש להשתמש בכל מקום במלה "עמותה" ולא "אגודה" או "חברה" וכו'.
יז. לא ניתן לכלול את המילה "סניף" בשם העמותה, הואיל וכל עמותה היא ישות משפטית נפרדת ואילו המלה "סניף" מצביעה על תלות. ניתן לעגן קשרים בין עמותות ע"י השתתפותן בייסוד ו/או בחברות בעמותות אחרות ו/או בהסכמים שונים, שאין בהם סתירות לחוק ו/או למטרות ולתקנוני העמותות.
יח. אף השימוש במילים: "מרכז(י)", "ארצי", ו"בינלאומי", בשלב הייסוד הוא בעייתי, ויש לתת תימוכין להצדקת הכללתם בשם.
בכל מקרה על כל עמותה להשתמש בשם שאושר לה בתעודת רישומה במלואו עפ"י הוראות סעיף 8א' בחוק, ללא קיצורים והשמטות, באותו גודל של אותיות, ולכלול בסופו את הציון "(ע"ר)", כחלק משם העמותה.
- כתובת –בכתובת – מען העמותה (להלן "המען"), נכללים: שם ישוב, שם רחוב, מספר בית, מיקוד ואצל מי היא נמצאת. החוק מחייב כל עמותה להודיע לרשם העמותות בחתימת 2 חברי ועד על דבר שינוי מען העמותה, תוך שבועיים מיום האירוע. התעלמות מכך או כל צורה אחרת של הודעה עלולים לגרום לפגיעה בעמותה.ניתן להוסיף למען המפורט, גם לאחר הרישום, מען אחר להתכתבויות או מס' תיבת דואר, אשר תשוייך או שייכת לעמותה, בצרוף שם הישוב בו נמצאת התיבה ומס' המיקוד שלה. כאשר המען איננו אצל אחד המייסדים או במשרד שישא את שם העמותה, יש צורך בהסכמה בכתב של בעל המקום, אשר יודיענו במכתב התחייבות כי הוא מתחייב לדאוג להעברת הודעה כחוק אל משרדנו בדבר שינוי כתובת העמותה, דהיינו בחתימות שני חברי ועד העמותה, בטרם ינתק את הקשר עם העמותה ו/או יחדל להעניק לה שירותים, יעוץ וכדומה, ו/או בעת החלפת כתובתו, שתשמש ככתובת העמותה, ובציון שמו או אצל מי נמצאת באותה כתובת, כגון: אצל עו"ד פלוני במשרד… (דוגמא לטופס הסכמה והתחיבות מצ"ב).
- מטרות – יש לפרט מה תהיינה מטרות העמותה המיידיות, ז"א במה תעסוק העמותה בטווח של שנת / שנות הפעילות הראשונה / הראשונות, ולא להסתפק בציון תחומי הפעילות בלבד. לאחר רישום העמותה ניתן לשנות את מטרותיה למטרות קרובות למטרות העמותה באסיפתה הכללית ולהעביר לאישור רשם העמותות דיווחים בדבר האסיפה הכללית ושינוי המטרות על גבי טופס 2 וטופס 4 המצויים באתר האינטרנט של רשות התאגידים. כמו כן יש לצרף את פרוטוקול האסיפה הכללית בחתימות מקוריות של שניים מחברי הועד לאישור רשם העמותות. רשם העמותות לא יטפל בבקשות לשינוי מטרות שאינן מלוות בדיווחים הנ"ל.שינוי מטרות העמותה למטרות רחוקות ממטרותיה הרשומות כרוך בקבלת אישור מבית המשפט המחוזי. בבקשה לרישום עמותה שמטרותיה הצלת חיים ע"י טיפול רפואי, ז"א איסוף תרומות לצורך מתן הטיפול, יש להמציא אישור רפואי כלשהו בדבר המחלה ואישור החולה אם הוא בגיר, או אישור אחד ההורים, אם החולה קטין, להקמת העמותה עפ"י השם והמטרות שצויינו בבקשה (מומלץ לברר במס הכנסה, היחידה לטיפול במלכ"רים, אם ניתן עפ"י הבקשה לקבל פטור מניכוי מס במקור ואישור עפ"י סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, בטרם הגשת הבקשה לרישום העמותה. אם המייסדים אינם מעוניינים באישורים הנ"ל, אין צורך לברר).
בבקשה לרישום שמטרתה מימוש צוואה או אפוטרופסות על הקדש, יש לציין זאת במפורש, לצרף עותק מהצוואה או שטר ההקדש, ולערוך את מסמכי הבקשה והתקנון בהתאם הוראותיהם. כל סטייה מחייבת אישור בית המשפט מראש.
כאשר המטרה היא הנצחה יש לקבל את אישור המשפחה הקרובה, וכאשר המטרות קשורות לחיילים, יחידות בצבא או פעילות צבאית, יש לקבל את אישור הפרקליט הצבאי הראשי (עורכי הדין המטפלים ברישום יתנו הנחיות מפורטות יותר בעניין זה).
החוק דורש במפורש כי המטרות תהיינה: חוקיות, לא תכוונה לחלוקת רווחים בין חברי העמותה, לא תשלולנה את קיום מדינת ישראל או את אופייה הדמוקרטי ולא תשמשנה מסווה לפעולות בלתי חוקיות.
- תצהיר –יש לתמוך את הבקשה הנ"ל על כל פרטיה בתצהיר, בין אם נוסחו מצוי בגב טופס הבקשה ובין אם בדף נפרד, עליו יחתמו כל המייסדים בפני עורך דין, ובו יצהירו על נכונותם לייסד עמותה עפ"י פרטי הבקשה, על נכונותם לכהן בה כחברי ועד, על הסכמתם כי לצורך הבקשה יימסר לרשם מידע פלילי אודותם (מרשם פלילי ורישומים משטרתיים אחרים שרשם העמותות רשאי לקבל לפי כל דין), וכי לא הורשעו בעבירה שיש עמה קלון.בשם תאגיד מייסד יחתמו על התצהיר ועל טפסי הבקשה והתקנון מורשי החתימה של התאגיד ולא נציגו, אלא אם יש זהות בין שני בעלי תפקידים.
- פרטי המייסדים –1. לגבי בני אדם: יש לציין את פרטיהם האישיים של המייסדים: שם משפחה, שם פרטי, שם האב, מספר תעודת זהות (מלא), שנת לידה וכתובת פרטית מפורטת. כל מייסד יחתום ליד פרטיו האישיים. לגבי אזרח זר יש לרשום את מספר הדרכון, ארץ הוצאתו וכתובתו בחו"ל ולצרף צילום דפיו העיקריים.2. לגבי תאגידים: יש לציין שם מלא, סוג, מספר (מלא) וכתובת התאגיד, ולצרף אישור עו"ד התאגיד לגבי הרשאים לחייבו בחתימותיהם, שאכן אותם אנשים חתמו על מסמכי הבקשה והתקנון, וכי התאגיד מוסמך להשתתף בייסוד העמותה המבוקשת בהתאם למסמכי היסוד שלו. מורשי החתימה בשמו יחתמו ליד פרטי התאגיד ויפרטו את שם הנציג שיופיע בשם התאגיד בעמותה בצרוף מספר זהותו וכתובתו. הנציג איננו חותם אם אינו מורשה חתימה. יש לצרף גם פרוטוקול של המוסד המוסמך, של התאגיד, הכולל את החלטת ההשתתפות בייסוד העמותה.
הערה: כאשר מתבקש רישומה של עמותה למען אדם מסויים, יש להקפיד כי אדם זה ובני משפחתו לא יירשמו כמייסדים ואף בעתיד לא יהיו חברי העמותה.
- חתימות –על כל הטפסים והפרטים יחתמו כל המייסדים ו/או עו"ד במקומם עפ"י ייפוי כח שיצורף (כמפורט להלן), והכל יוגש לרשם העמותות בחתימות מקוריות (לא צילום). המייסדים יחתמו אישית על ההצהרה בטופס הבקשה בפני עורך דין, אשר יזהירם ויאמת את חתימותיהם. עורך דין מיופה כח יוכל לחתום על שינויים בשם המייסדים אולם לא על התצהיר / טופס הבקשה ולא על מסמכים אישיים, אם יתבקשו.הערה: לא ניתן לקבל אימות (אישור) מסמך כ"העתק מתאים למקור" כאשר המקור איננו נמצא בתיק העמותה, גם אם נמצא אצל עורך הדין שערך את המסמכים. מומלץ לשמור לפחות מקור נוסף אצל המייסדים ו/או עורך דינם, פרט למקור שישלח אל משרדנו.
התקנון
לכל עמותה יש תקנון, אשר הינו כחוזה בין העמותה לחבריה ובינם לבין עצמם, ובו מפורט כיצד פועלים במסגרת העמותה. ניתן לאמץ את התקנון המצוי, בתוספת הראשונה לחוק, להלן: "התקנון המצוי", או להציע תקנון מיוחד לעמותה, אשר הוראותיו לא יסתרו את הוראות החוק, או לשנות ו/או להוסיף סעיפים לתקנון המצוי, אשר אינם סותרים את הוראות החוק. במקרה האחרון מומלץ למייסדים להדפיס ולחתום רק על סעיפים אלה ע"מ לחסוך בזמן בדיקת המסמכים ובכך לזרז את רישום העמותה.
בהעדר התייחסות לתקנון בבקשה, יחול באופן אוטומטי התקנון המצוי ללא תוספת סעיפים כלשהם.
הערה: בהתאם להנחיות נציבות מס הכנסה, לצורך הכרה בעמותה כמוסד ציבורי, יש להוסיף לכל סוג של תקנון, כולל התקנון המצוי, את נוסח שני הסעיפים האוסרים חלוקת רווחים, טובות הנאה ורכוש העמותה לחבריה בעת פעילות העמותה ואף בעת פירוקה (דף עזר לעניין מס הכנסה הכולל את נוסח הסעיפים וכן טפסים לעניין אימוץ השינויים מצ"ב).
לאחר הרישום כעמותה ניתן לשנות ו/או להוסיף סעיפים שונים לתקנונה, בהחלטת האסיפה הכללית, ולהעביר לאישוררשם העמותות דיווחים בדבר האסיפה הכללית ושינוי התקנון, על גבי טופס 2 וטופס 33 המצויים באתר האינטרנט של רשות התאגידים. כמו כן יש לצרף את פרוטוקול האסיפה הכללית בחתימות מקוריות של שניים מחברי הועד לאישור רשם העמותות. רשם העמותות לא יטפל בבקשות לשינוי תקנון שאינן מלוות בדיווחים הנ"ל.
על התקנון להיות באחת השפות הרשמיות, דהיינו עברית או ערבית.
תשלום אגרת הגשת הבקשה
יש לשלם באתר האינטרנט של שרת התשלומים שקישור אליו ניתן למצוא באתר האינטרנט של רשות התאגידים או בבנק הדואר אגרת הגשת בקשת רישום. שובר לתשלום בבנק הדואר ניתן לקבל במשרד רשם העמותות בלבד.
חשוב – שוברי התשלום בבנק הדואר שונו כך שעל הקבלה מודפס 'ללקוח' ועל העתק הקבלה מודפס 'לרשם העמותות'. החל מיום 1.12.11 יקבל רשם העמותות רק קבלות מקוריות עליהן מוטבעות המילים 'לרשם העמותות'.
את סכומי אגרת הרישום המעודכנים ניתן לברר באתר האינטרנט של רשות התאגידים.
מייסדי עמותות שמחזורן בשנה לא יעלה על 300,000 ₪ ואשר לא תשלמנה שכר בכל צורה שהיא (לא רק משכורת), יכולים לצרף תצהיר בפני עו"ד על כך, ולשלם אגרה מופחתת בסכום המפורט באתר האינטרנט של רשות התאגידים.
רישום אגודה כעמותה – לגבי רישום אגודות עותומניות כעמותות קיים נוהל נפרד, שניתן לקבלו ביחידה.
טיפול ותגובה
כל הפרטים והמסמכים הנ"ל יוגשו למשרד הרשם במקור ויעברו בדיקה משפטית כדי לקבוע את מידת עמידתם בדרישות החוק.
לאחר בדיקתם יכול הטיפול להימשך באחת משלוש דרכים:
- סיום הטיפול והוצאת תעודת רישום:כאשר כל הפרטים וההוראות בבקשה ובנספחיה נראים תקינים, תודפס תעודת רישום עמותה עפ"י הבקשה, וברגע חתימתה נוסדה העמותה כאישיות משפטית עצמאית כחוק.
- הבהרות ושינויים:כאשר המבוקש או חלקו ו/או פרטים בתקנון אינם תקינים ו/או אינם ברורים דיים, יתבקשו המייסדים להמציא שמות חלופיים לבדיקה ו/או להוסיף הבהרות ו/או שינויים במטרות ובתקנון כתנאי להמשך הטיפול ברישום, ולהגיש המסמכים בחתימות מקוריות של כל המייסדים ו/או בחתימת עורך דין מיופה כוחם, בשמם, בצרוף הגשת העתק מאושר של ייפוי הכח. מסמכים בעלי אופי אישי, כגון תצהירים, לא יחתמו ע"י מיופה כח.אין לשלוח מסמכים בפקס, או צילום. רצוי לשמור מקור נוסף אצל המייסדים או עורך דינם.
הערה: משך זמן הטיפול בבקשה עם תקנון מצוי ללא הדפסתו מחדש אלא בסימון עובדה זו בטופס הבקשה ובצירוף מספר קטן של שינויים בו ע"ג דף נפרד, אורך זמן קצר יותר באופן משמעותי מאשר בקשה עם תקנון מיוחד.
- סירוב:כאשר הפרטים והנתונים או חלקם סותרים באופן חד משמעי את דרישות וכוונת החוק ו/או חוקים אחרים, יישלח אל המייסדים מכתב סירוב לרישום העמותה. כמו כן, לא תרשם עמותה אשר מטרתה העיקרית לנהל עסק או כיסוי למיזם עסקי.
הערות:
- כל עוד לא נחתמה תעודת הרישום, אף אם הודפסה, לא קיימת עמותה, ואף לא עמותה בייסוד, והמייסד/ים המציג/ים עצמו/ם כעמותה עובר/ים עבירה פלילית. כל פעולה הנעשית ע"י מייסד/ים במצב כזה היא באחריותו/תם האישית בלבד.
- בהנחיות אלה מדובר ברישום עמותה באופן כללי. לגבי עמותות המתכוונות לטפל בנושאים מיוחדים או עמותות ממשלתיות או עמותות עירוניות וכו', תבואנה דרישות נוספות, בהתאם לנהלים ולחוקים המיוחדים החלים ונהוגים לגביהם, ומתעדכנים לפי הצורך.
ניתן למצוא את ההוראות וההנחיות העיקריות לניהול עמותות לאחר רישומן, בחוק, בתקנות העמותות ובחוברת הנחיות לגבי ניהול תקיו של עמותות, אשר פורסמו באתר האינטרנט של היחידה, ומתעדכנים מעת לעת. את טפסי הבקשה לרישום עמותה וטפסים נוספים יש למלא מתוך אתר האינטרנט של רשות התאגידים – רשם העמותות.
כתובת האתר: http://taagidim.justice.gov.il/
***
תוספת שני סעיפים לתקנון מצוי
התאריך: ______/___/___
מס' בקשה: ____________
אנו הח"מ ממייסדי העמותה
______________________________________
שם העמותה
מבקשים לתקן "התקנון המצוי" של עמותה שאומץ על ידינו כדלקמן:
א. במקום סעיף 21 לתקנון המצוי יבוא:
"21. פורקה העמותה, ולאחר שנפרעו חובותיה במלואם, נשארו נכסים, יועברו אלה לידי מוסד ציבורי אחר, בעלי מטרות דומות כמשמעותו בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה, ולא יחולקו בין חבריה״.
ב. אחרי סעיף 21 לתקנוו יבוא:
סימן ז' שונות
"22 נכסי העמותה והכנסותיה משמשים אך ורק למטרותיה וחלוקת רווחים או טובת הנאה בכל צורה שהיא, בין חבריה, אסורה".
שמות המייסדים: חתימת המייסדים:
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
(נדרשת חתימת כל המייסדים, נא להוסיף לפי הצורך)
***
שינוי סעיף 18 לתקנון המצוי – מורשי חתימה
בהתאם לסעיף 18 לתקנון המצוי שבתוספת הראשונה לחוק העמותות, התש"ם-1980 (להלן: "התקנון המצוי"), על הוועד להסמיך שניים או יותר מבין חבריו, לחתום בשם העמותה על מסמכים שיחייבו אותה.
רשם העמותות דורש, לצורך פיקוח ובקרה נאותים על הוצאת כספים בעמותה ובהתאם לפרשנות החוק וכללי מינהל תקין, כי בכל מקרה יהיו לעמותה שני מורשי חתימה, אשר חתימתם יחד תדרש על מנת לחייב את העמותה.
הואיל וקיימים מקרים בהם עמותות מבקשות לשנות מנוסח הסעיף על מנת להתאימו לפעילות השוטפת של העמותה ולאפשר לבעלי תפקידים בה לחתום בשם העמותה יצוין כי אין חובה כי מורשי החתימה יהיו חברי ועד, אולם אין הם יכולים להיות חברי ועדת ביקורת. מכל מקום על מורשי החתימה להיות מבין חברי העמותה ו/או בעלי התפקידים בה.
לאור האמור לעיל ובמידה ועמותה מבקשת לשנות את נוסח סעיף 18 לתקנון המצוי הננו ממליצים על הנוסח המפורט להלן:
"הוועד יסמיך שניים או יותר מבין חברי העמותה ו/או עובדיה, לפחות, שחתימתם יחד, בצירוף חותמת העמותה, תחייב את העמותה".
אם ברצון המייסדים שאימצו את התקנון המצוי כתקנון לעמותה טרם רישומה לשנות את נוסח סעיף 18 לנוסח האמור לעיל, עליהם לחתום על מסמך זה כדלקמן:
אנו מייסדי העמותה ___________________________ (שם העמותה) מבקשים לשנות את התקנון המצוי של העמותה, כנוסחו בתוספת הראשונה לחוק העמותות, התש"ם-1980, שאומץ על ידינו באופן שנוסח סעיף 18 בו יהיה כאמור לעיל.
שמות המייסדים: חתימת המייסדים:
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
- _____________________ ____________________
***
דף עזר למבקש הכרה כמוסד ציבורי לעניין מס הכנסה
פקודת מס הכנסה מאפשרת פטור ממס לגוף שהוכר כ"מוסד ציבורי" באופן ובתנאים שנקבעו עפ"י סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה.
דרישות מס הכנסה שונות מהאמור בחוק העמותות ואף מוסיפות עליהן:
א. ע"מ לאפשר למעוניינים הכרה כמוסד ציבורי, יש להתאים את מסמכי היסוד גם לדרישות מס הכנסה, דבר שגם ימנע עיכובים בטיפול בבקשות להכרה כמוסד ציבורי.
להלן הדרישות העיקריות לצורך מס הכנסה:
- מטרות העמותה נכללות בגדר המטרות שפורטו בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה בהגדרת "מטרה ציבורית" – מטרה שעניינה דת, תרבות, חינוך, מדע, בריאות, סעד או ספורט.
- חברי העמותה:2.1 מספר החברים בעמותה לא יפחת משבעה.2.2 בכל מספר שהוא, רוב החברים לא יהיו קרובי משפחה ביניהם.
- כל עמותה צריכה לכלול בתקנון גם את ההוראות הבאות:3.1 נכסי העמותה והכנסותיה משמשים אך ורק למטרותיה וחלוקת רווחים או טובות הנאה בכל צורה שהיא בין חבריה אסורה.3.2 במקרה של פירוק יועבר רכוש העמותה לידי מוסד ציבורי אחר, כמשמעותו בסעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה, ולא יחולק ביו חבריה.
דרישה זו חלה גם על מי שאימץ את התקנון המצוי או שהוסיף הוראות נוספות עליו.
ב. לאחר אישור הגוף כעמותה ע"י רשם העמותות, יש להמציא לנציבות מס הכנסה, רח' כנפי נשרים 5, גבעת שאול, ירושלים, במצורף לפנייה, את המסמכים הבאים:
- העתקים מאושרים ע"י רשם העמותות:1.1 התקנון1.2 הבקשה לרישום העמותה (על שני צידיה)
1.3 תעודת הרישום
- דו"חות כספיים, באם העמותה פעלה קודם לכן כאגודה עותומנית או כתאגיד אחר.
- פרטים על פעילותה.
- יש למלא טופס בקשה להכרה כמוסד ציבורי (טופס 5244).
יש לציין כי האמור לעיל הינו כללי ביותר וכל בקשה תיבדק לגופה.
לתשומת ליבכם: יצאו כללים חדשים של מס הכנסה אשר אינם מצויים בידינו.
***
תאריך:______________
לכבוד
רשם העמותות
הסכמה והתחייבות
אני הח"מ ____________________ מאשר/ת לעמותה ששמה ______________________ (או כל שם אחר שיאשר רשם העמותות), להשתמש בכתובת מגוריי / משרדי (לפרט שם המשרד) _______________________ ברח' _____________________________ מספר _________ ישוב ____________ מיקוד __________ לצורך קבלת דואר.
כמו כן הנני מתחייב/ת להודיע לעמותה באופן מיידי ובכתב על כל שינוי שיחול בכתובתי הנ"ל או אם יחדל השימוש בה ככתובת העמותה מכל סיבה שהיא, מלבד אם הפסקת הקשר הנה ביוזמת העמותה.
ידוע לי כי רשם העמותות אינו משנה את כתובת העמותה על בסיס הודעה של צד שלישי שהסכים לשמש ככתובת העמותה וזאת אף אם הצד השלישי הודיע לעמותה על כוונתו לחדול מלשמש כתובת לעמותה. עוד ידוע לי כי הדרך היחידה לשנות את כתובת העמותה הרשומה אצל רשם העמותות הינה בהודעה חתומה בידי שני חברי ועד העמותה (סעיפים 14 ו-38(א)(1) לחוק העמותות).
בכבוד רב,
שם (ברור)_________________
חתימה________________
***
רישום בית כנסת כעמותה
"הוראות אלה הן בנוסף להנחיות הרשומות לעיל וכהמשך להנחיות בפרק: "בקשה לרישום עמותה", בסעיף 1, בעניין: שם העמותה, בפיסקה ט"ו, וכן בסעיף 2, בעניין כתובת העמותה:
א. לגבי כל הבקשות לרישום עמותות בית כנסת, בין אם כמטרה יחידה ובין אם כאחת המטרות המיועדות לעמותה,
תחול הדרישה הבאה:
כל האנשים שנרשמו כמייסדים ע"ג הבקשה לרישום העמותה יגישו הצהרה, ובה יצהירו כדלקמן:
- האם בית הכנסת קיים?
- האם בית הכנסת רשום או היה רשום כתאגיד אחר? אם כן מה סוגו ומה מספרו.
- האם יש גוף אחר או אנשים אחרים, המנהל/ים כיום או ניהל/ו בעבר, או הדורש/ים לנהל את בית הכנסת כיוםאו בעבר?
- האם רשומים נכסים בצורה כלשהי ע"ש בית הכנסת, ואם כן מה הם וכיצד הם רשומים.
- האם מתנהל בית כנסת נוסף במקום ביהכ"נ נשוא הבקשה לרישום עמותה.
ב. בבקשה לרישום עמותה בעניין בית כנסת קיים, שלא היה מעולם רשום כעמותה או כאגודה עותומנית או כתאגיד
אחר, ואשר איננו שייך לגוף או תאגיד אחר, ימציאו המייסדים בנוסף לנ"ל פרוטוקול מהחלטות האסיפה הכללית
של מתפללי בית הכנסת, אסיפה שאליה הוזמנו כל המתפללים, ובין ההחלטות שיתקבלו: רישום בית הכנסת
כעמותה, בחירת חברי הועד של ביה"כ ואישור התקנון המוצע לעמותה, כולל השם והמטרות.
בפרוטוקול הנ"ל יש לרשום את שמות הנוכחים באסיפה וכמה מתפללים יש בסה"כ בבית הכנסת.
חברי הועד שנבחרו כאמור, ירשמו במייסדי העמותה, ולאחר רישומה יקיימו הליך פרטני של קבלת המתפללים המעוניינים בכך כחברים בעמותה בהתאם לתקנונה.
המייסדים ירשמו ככתובת העמותה את הכתובת בה מתנהל בית הכנסת, ויוסיפו כמען למכתבים את מספר תיבת דואר של העמותה בתוספת שם היישוב ומיקוד התיבה, או כתובת מפורטת אצל אחד החברים.
שם בית הכנסת יכלול תמיד את שם הישוב בו הוא נמצא.
רישום אגודה כעמותה -לגבי רישום אגודות עותומניות כעמותות קיים נוהל נפרד, שניתן לקבלו ביחידה.
***
תקנון מצוי של עמותה חוק העמותות, התש"ם־1980
תוספת ראשונה
על-פי סעיף 10 לחוק
סימן א': חברות
- קבלת חבריםא. מייסדי העמותה הנם חברים בה מיום רישום העמותה בפנקס העמותות.ב. אדם החפץ להיות חבר העמותה יגיש לועד בקשה בלשון זו:
"אני (שם, מען ומספר זהות) מבקש להיות חבר בעמותה (שם העמותה), מטרות העמותה ותקנונה ידועים לי, אם אתקבל כחבר בה, אני מתחייב לקיים את הוראות התקנון ואת החלטות האסיפה הכללית של העמותה".
ג. ההחלטה בדבר קבלת המבקש כחבר העמותה או אי קבלתו נתונה בידי הועד, סירב הועד לקבל את המבקש, רשאי הוא לערור על הסירוב לפני האסיפה הכללית הקרובה.
- זכויות וחובות של חברא. חבר העמותה זכאי להשתתף ולהצביע בכל אסיפה כללית ויהיה לו קול אחד בכל הצבעה, הוא זכאי לבחור ולהיבחר לועד לועדת הבקורת.ב. חבר העמותה זכאי להשתתף בפעולות העמותה ולהנות משירותיה.
ג. הועד, באישור האסיפה הכללית, רשאי לקבוע דמי חבר שתשלומם יהיה חובה על החברים.
ד. פקיעת החברות בעמותה אינה פוטרת מסילוק התשלומים שהגיעו לעמותה מן החבר ערב פקיעת חברותו, בעד התקופה שעד לפקיעת חברותו.
- פקיעת חברותא. החברות בעמותה פוקעת:1. במות החבר, ובחבר שהוא תאגיד – בגמר פירוקו.
2. בפרישתו מן העמותה, הודעת פרישה בכתב תינתן לועד שלושים יום מראש.
3. בהוצאתו מו העמותה.
ב. האסיפה הכללית רשאית, לפי הצעת הועד, להחליט על הוצאת חבר מן העמותה מאחד הטעמים הבאים:
1. החבר לא שילם לעמותה את המגיע לה ממנו.
2. החבר לא קיים את הוראות התקנון או החלטה של האסיפה הכללית.
3. החבר פועל בניגוד למטרות העמותה.
4. החבר הורשע בשל עבירה שיש עמה קלוך
ג. לא יציע הועד לאסיפה כללית להוציא חבר מן העמותה אלא לאחר שנתן לו הזדמנות נאותה להשמיע טענותיו לפניו, ולא יציע מהטעמים האמורים בתקנה משנה(ב)(1), (2) או(33) אלא לאחר שהתרה בחבר ונתן לו זמן סביר לתיקון המעוות.
- מתן הודעות לחברהזמנה, דרישה, התראה והודעה אחרת של העמותה לחבר יינתנו לו בכתב שיימסר לו ביד או יישלח בדואר רגיל אל מענו הרשום בפנקס החברים, לפי בקשת החבר בכתב תשנה העמותה את מענו הרשום בפנקס החברים.סימן ב': האסיפה הכללית
- זמן ומקוםיומה, שעתה ומיקומה של אסיפה כללית ייקבעו בידי הוועד.
- הזמנהאסיפה כללית תכונס על ידי הודעה שתינתן לכל חבר לפחות עשרה ימים מראש ותציין יום, שעה, מקום וסדר יום לאסיפה.
- תפקידים של אסיפה כללית רגילהאסיפה כללית רגילה תשמע דינים וחשבונות על פעולות הועד ועל פעולות ועדת הבקורת, תדון בהם ובדין וחשבון הכספי שהגיש לה הועד, תחליט על אישורם, ותבחר בועד ובועדת הבקורת.
- מנייןא. אסיפה כללית לא תיפתח אם לא נבחן לפחות רבע ממספר חברי העמותה, היה מניין זה נוכח בפתיחת האסיפה, רשאית היא להמשיך בדיוניה לקבל החלטות אף אם פחת מספר הנוכחים.ב. לא נתכנס המניין האמור תוך שעה מהזמן הנקוב בהזמנה, יראו את האסיפה כנדחית, ללא צורך בהזמנה נוספת, בשבוע ימים לאותה שעה ולאותו מקום, ובאסיפה נדחית זו יהיו הנוכחים רשאים לדון ולהחליט, יהיה מספרם אשר יהיה.
- יושב ראש ומזכיראסיפה כללית תבחר, מבין חברי העמותה, יושב ראש ומזכיר לאסיפה.
- החלטותהחלטות האסיפה הכללית יתקבלו ברוב קולות של המצביעים, זולת אם החוק או תקנון זה דרשו רוב אחר לקבלתן, היו הקולות שקולים, רשאי יושב ראש האסיפה להכריע.
- פרוטוקולמזכיר האסיפה הכללית ינהל את פרוטוקול האסיפה.סימן ג': הועד
- מספר החבריםמספר חברי הועד ייקבע בהחלטת האסיפה הכללית ולא יהיה פחות משניים.
- תקופת הכהונהא. הועד יכהן מהיבחרו באסיפה כללית ועד שאסיפה כללית אחרת תבחר ועד חדש, חבר הועד היוצא יכול להיבחר לועד החדש.ב. חבר הועד רשאי להתפטר בכל עת מכהונתו על ידי הודעה בכתב לועד, חבר הועד יחדל לכהן אם הוכרז פסול דין או פושט רגל.
- השלמת הועדא. נתפנה מקומו של חבר הועד, רשאים הנותרים או הנותר למנות חבר אחר של העמותה לכהן כחבר הועד עד לאסיפה הכללית הקרובה, עד למינוי כזה רשאים הנותרים או הנותר להמשיך לפעול כועד.ב. חבר הועד שנבצר ממנו למלא תפקידיו, רשאים הנותרים או הנותר למנות חבר העמותה למלא מקומו עד שישוב למלא תפקידיו.
- ישיבות הועדהועד רשאי להסדיר בעצמו את מועד ישיבותיו, ההזמנה להן, המניין הדרוש בהן ודרך ניהולן.
- החלטותהחלטות הועד יתקבלו ברוב קולות המצביעים, היו הקולות שקולים, לא נתקבלה ההצעה, החלטת כל חברי הועד פה אחד יכול שתתקבל גם שלא בישיבת הועד.
- פרוטוקולהועד ינהל פרוטוקול מישיבותיו והחלטותיו.
- זכות הייצוגהועד רשאי להסמיך שנים או יותר מבין חבריו לחתום בשם העמותה על מסמכים שיחייבו אותה, ולבצע בשמה פעולות שהן בתחום סמכותו.סימן ד': ועדת הביקורת
- תחולת הוראותהוראות תקנות 12 עד 17 יחולו, בשינויים המחויבים, גם על ועדת הבקורת.סימן ה': סניפים
- הקמת סניפים וארגונםהעמותה רשאית, בהחלטת האסיפה הכללית, להקים סניפים ולקבוע את ארגונם ואת סדרי ניהול עניניהם.סימן ו': נכסים לאחר פירוק
- העברות נכסים עודפיםפורקה העמותה ולאחר שנפרעו חובותיה במלואם נשארו נכסים, יועברו נכסים אלה לעמותה אחרת בעלת מטרות דומות.