חוזר מנכ"ל 02/2008 – (3/2008)
בדבר "מינוי מבקר פנימי במועצה אזורית"
בתאריך 10.4.2007 התקבל תיקון תשס"ז (2) לפקודת המועצות המקומיות (סעיף 13 ה) המחייב גם את המועצות האזוריות למנות מבקר פנימי ולהקים ועדה לעיניי ביקורת.
מטרת התיקון הינה לקבוע בהסדר חקיקה ראשי את החובה למנות מבקר פנימי וועדה לענייני ביקורת בכל סוגי הרשויות המקומיות, כך שההסדר שייקבע יהיה אחיד אך מותאם לאופיין המיוחד של המועצות המקומיות והאזוריות וייקבעו בו הסדרים שונים בעניינים המצדיקים זאת.
התיקון נכנס לתוקף ביום 8.1.2008 ואלה עיקריו:
א. החלת סעיפים מפקודת העיריות על מועצות מקומיות, לרבות מועצות אזוריות, לפי הפירוט הבא:
- סעיף 167א – סמכות הממונה על המחוזר למנות מבקר במקום בו המועצה אינה ממלאת את חובתה למינוי מבקר.
- סעיף 170ב – חובת המצאת מסמכים ומסירת מידע למבקר.
- סעיף 170ג1 – קביעה כי דוחות המבקראו כל מסמך אחר שהכין המבקר לצורך מילוי תפקידו לא ישמשו ראיה בכל הליך משפטי למעט הליך משמעתי.
- סעיף 334א – קביעת עבירה פלילית למפרסם דוח ביקורת או חלקו או תכניו תוך הפרת סעיף 170ג(ו) או תנאי בהיתר שניתן לו לפי סעיף זה.
- סעיף 170ג – חובת הגשת דוח על-ידי המבקר, תכניו ומועד הגשתו ומסירתו לגורמים המפורטים בסעיף, וכן הליכים האמורים להתבצע בעקבות הגשתו – הכל לפי סעיף זה.
- סעיף 170(א) (א)-(ד) – תפקידי המבקר, החלת הביקורת על גופים המתוקצבים על-ידי הרשות המקומית, תוכנית עבודה שנתית של המבקר, שיקול דעתו של המבקר לקביעת דרכי ביצוע הביקורת.
- סעיף 167(ב) – (ד) –חובת מינוי מבקר, תנאי כשירות למינוי מבקר, סייגים למינוי מבקר וכיו"ב.
ב. הסמכת השר לקבוע בצו המועצות המקומיות ובצו המועצות האזוריות כי מבקר יכהן במשרה חלקית בהתחשב במספר התושבים של המועצה.
ג. נקבע בחוק כי מבקר פנים המועסק בחלקיות משרה, יהיה רשאי להשלים את משרתו בכפוף לתנאים הבאים:
- כאשר השלמת המשרה הינה באותה מועצה מקומית שבה הוא מכהן כמבקר – בתפקיד הממונה על תלונות הציבור. מינוי זה ייעשה על-פי המלצת ועדת הביקורת, ובאישור המועצה לאחר שמצאה כי אין בתפקיד זה כדי לפגוע במילוי תפקידו כמבקר.
- כאשר השלמת המשרה הינה בעיסוק מחוץ למועצה המקומית, יש צורך באישור המועצה והשר לאחר שאישרו כי התקיימו התנאים הבאים:
- אין בעיסוק או בעבודה כדי לפגוע במילוי תפקידו או במעמדו כמבקר;
- אין ולא עלול להיווצר ניגוד עניינים, בין העיסוק או העבודה הנוספת לבין תפקידו כמבקר;
- אין בעיסוק או בעבודה משום תחרות בלתי הוגנת עם מי שאינו עובד המועצה המקומית;
- הצהרת המבקר על התמורה שיקבל בעבור העיסוק או העבודה.
- מבקר פנים במשרה מלאה אינו רשאי לעסוק בכל עבודה נוספת.
3. לצורך קבלת אישור השר על הרשות המקומית להגיש בקשה מסודרת למנהל האגף לכ"א ושכר ברשויות המקומיות. הבקשה תכלול פרוטוקול אישור המועצה וחוות-דעת של היועץ המשפטי של הרשות המאשר כי התקיימו התנאים שלעיל.
ד. הסכמת השר, באישור הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת, לקבוע בצוויי הכינון הוראות שונות – לרבות דרכי מינוי של המועמד, תנאים ודרכים לפיטורי מבקר, דרכי מינויים של עובדים בלשכת המבקר וכן דרכי הכנתו ואישורו של תקציב לשכת המבקר.
ה. בוטל סעיף 35א לפקודת המועצות המקומיות
ו. עד נקבע תיקון כי כל עוד לא קבע השר הוראות כאמור לעיל או עד תום שנתיים מיום פרסום החוק, לפי המוקדם מבניהם – יעמדו בתוקפן ההוראות הקבוצות בצווי הכינון.
ז. יודגש כי מי שמונה כדין לתפקיד מבקר פנימי במועצה מקומית או אזורית לפני החלת תיקון זה, והתקיימו בו תנאי הכשירות למבקר לפי סעיף 167 לפקודת העיריות או צווי הכינון, ייחשב כאילו מונה כמבקר לפי הוראות חוק זה.
תיקון צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) – היקף משרת מבקר פנים במועצה אזורית
מכוח הסמכת השר כאמור, פרסום תיקון לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) כך שנקבעה חובת מינוי מבקר פנים למועצה האזורית לפי הוראות צו המועצות המקומיות (שירות עובדים) התשכ"ב – 1962 ולפי מפתח הבא:
- במועצה אזורית בתחומה 20,000 תושבים או יותר – ימונה מבקר פנימי בהיקף של משרה מלאה.
- במועצה אזורית שבתחומה פחות מ-20,000 תושבים – ימונה מבקר פנימי בהיקף של חצי משרה.