• בית
  • ההתמחויות שלנו
  • לקוחות
  • צור קשר
    • הרשמה לרשימת תפוצה
    • הצטרפות לקבוצת פייסבוק
    • דרושים
  • חוות דעת
  • בלוג
  • דוחות מיוחדים
    • ביקורת חקירתית
    • ביקורת שכר
    • סקר סיכונים
    • יישום תקנות ועדת גושן – ISOX
    • יישום תוכנית אכיפה פנימית
    • הכנה לביקורת עומק של רשם העמותות
תפריט
  • בית
  • ההתמחויות שלנו
  • לקוחות
  • צור קשר
    • הרשמה לרשימת תפוצה
    • הצטרפות לקבוצת פייסבוק
    • דרושים
  • חוות דעת
  • בלוג
  • דוחות מיוחדים
    • ביקורת חקירתית
    • ביקורת שכר
    • סקר סיכונים
    • יישום תקנות ועדת גושן – ISOX
    • יישום תוכנית אכיפה פנימית
    • הכנה לביקורת עומק של רשם העמותות
  • בית
  • ההתמחויות שלנו
  • לקוחות
  • צור קשר
    • הרשמה לרשימת תפוצה
    • הצטרפות לקבוצת פייסבוק
    • דרושים
  • חוות דעת
  • בלוג
  • דוחות מיוחדים
    • ביקורת חקירתית
    • ביקורת שכר
    • סקר סיכונים
    • יישום תקנות ועדת גושן – ISOX
    • יישום תוכנית אכיפה פנימית
    • הכנה לביקורת עומק של רשם העמותות
תפריט
  • בית
  • ההתמחויות שלנו
  • לקוחות
  • צור קשר
    • הרשמה לרשימת תפוצה
    • הצטרפות לקבוצת פייסבוק
    • דרושים
  • חוות דעת
  • בלוג
  • דוחות מיוחדים
    • ביקורת חקירתית
    • ביקורת שכר
    • סקר סיכונים
    • יישום תקנות ועדת גושן – ISOX
    • יישום תוכנית אכיפה פנימית
    • הכנה לביקורת עומק של רשם העמותות
חוות דעת בנושא השקעת כספים פנויים בעמותות
ראשי » חוות דעת » חוות דעת בנושא השקעת כספים פנויים בעמותות

חוות דעת בנושא השקעת כספים פנויים בעמותות

3 במאי 2018 13:12 סגור לתגובות על חוות דעת בנושא השקעת כספים פנויים בעמותות

 

חוות דעת בנושא השקעת כספים פנויים בעמותות - 3.5.18

השקעת כספים פנויים בעמותות ובחברות לתועלת הציבור (חל"צ)

  1. מבוא

בשנים האחרונות סביבת הריבית בארץ ובעולם נמצאת בשפל היסטורי, היכולת להשיא תשואה חיובית בשוק ההון, באפיקים הסולידיים, נפגמת באופן ממשי.

עמותות, חברות לתועלת הציבור והקדשים נדרשים להתמודד מצד אחד עם דרישות החוק והרגולציה המגבילה את אפשרויות ההשקעה, ומצד שני עם סביבת ריבית נמוכה שלא מאפשרת יצירת רווחים.

נשאלת השאלה כיצד למצוא את "שביל הזהב"  ולנווט בין  הצורך להפיק את מירב התשואה האפשרית מנכסים / השקעות  לבין הצורך לשמור על ערך הכסף במסלולים סולידיים המשקפים סיכון נמוך ?

 סקירת דרישות החוק והרגולציה

להלן סקירה של דרישות החוק והרגולציה הרלוונטית:

  • חוק העמותות

חוק העמותות, התש"מ-1980, על שלל  תיקוני החקיקה שבצעו בו  (תיקון אחרון מס' 14 משנת 2014) אינו מתייחס לסוגיית ניהול השקעות/כספים של העמותה.

  • חוברת "הנחיות להתנהלות עמותות" (דצמבר 2015)

חוברת שנערכה על-ידי רשם העמותות בה נכתב[1]:      "אם לעמותה יש כספים שאינם נדרשים באופן מיידי לפעולתה השוטפת לקידום מטרותיה, עליה להשקיע אותם באופן סולידי, כדי לשמור על ערכם בכפוף למדיניות שתקבע לעניין זה על-ידי הועד …"

  • חוק החברות

בחוק החברות, (ובחלקים הרלוונטיים לחל"צ), אין התייחסות לאופן ניהול השקעות ו/או בחירת אפיקי ההשקעה של הכספים הפנויים.

  • חוק הנאמנות – תשל"ט-1979

ישנם מקרים בהם אדם מסוים מבקש לתרום או להוריש נכס מסוים (מקרקעין או נכס כספי) לטובת הציבור בדרך של יצירת נאמנות, ובכך למנות עמותה מסוימת לשמש כאחראית על היישום בפועל של מטרות הנאמנות.

במקרים אלו חלים על העמותה הוראות חוק  הנאמנות.

סעיף מס' 6 לחוק הנאמנות קובע:    "כספי הנאמנות שאינם דרושים לצרכיה השוטפים חייב הנאמן להחזיק או להשקיע כיעיל לשמירת הקרן ולעשיית פירות. שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות דרכים שבהן ניתן להשקיע כספי נאמנות, והנאמן אינו נושא באחריות אם השקיע אותם בהתאם לתקנות אלה."

  • תקנות הנאמנות (דרכי השקעת כספי הקדש ציבורי)

בהתאם לתקנות ניתן להשקיע כספים פנויים באחד משלושת המסלולים הבאים:

  • א. בהתאם להנחיות יוצר ההקדש ו/או החוזה:

במידה ויוצר ההקדש פירט את אופן ביצוע השקעת הכספים יש לפעול בהתאם להנחיות/חוזה זה.

  • ב. מסלול "ברירת מחדל":

במידה ולא נקבע אופן ניהול ההשקעות על-ידי יוצר ההקדש, ישקיע הנאמן את הכספים הפנויים במרכיבי ההשקעה הבאים:

  • אגרות חוב שהנפיקה המדינה (או שהיא ערבה להם);
  • פיקדונות בנקאיים שקליים (צמודים או שאינם צמודי מדד);
  • פיקדונות בנקאיים במט"ח (צמודים או שאינם צמודי מדד);
  • תוכנית חסכון בנקאית שקלית (צמודת מדד ונושאת ריבית);
  • תוכנית חסכון בנקאית במט"ח;
  • אגרות חוב סחירות (שאינן להמרה) בדרוג A מינוס ומעלה);
  • קרנות נאמנות שכל נכסיהן מושקעים באחד או יותר מהאפיקים המפורטים לעיל.

קיימת הגבלה, תקרה השקעה, של עד 20% מכלל הכספים בני"ע של מנפיק בודד.

  • ג. מסלול "ועדת השקעות":

יכולה עמותה למנות שלושה עד שבעה חברים לוועדת השקעות אשר יפעלו כאילו הם הנאמנים של ההקדש הציבורי ואשר יקבעו את מדיניות ההשקעה .

ועדת ההשקעות מוסמכת לקבל החלטה להשקיע ב:

  • כל האפיקים המפורטים בסעיף ב.
  • אגרות חוב סחירות (שאינן להמרה) בדירוג BBB ומעלה;
  • השקעה במניות סחירות עד לתקרה של 20% משווי התיק;
  • השקעה באופציה עד לתקרה של 10% מהתיק.

 

  • הכרה במוסד ציבורי לעיניי תרומות – סעיף 46 לפקודת מס הכנסה

בהתאם להנחיות מס הכנסה, עמותות המבקשות לקבל אישור להכרה כמוסד ציבורי לעניין תרומות, נדרשות להחתים שני חברי הנהלה על הצהרה שעל פיה:      "לא להחזיק כפסי המוסד, אלא בפיקדונות במוסדות בנקאיים, באג"ח ממשלתי או בקרנות נאמנות שרב נכסיהן אג"ח ממשלתי".

הערה:

מניסוח הסעיף ניתן לכאורה לומר שניתן להחזיק בקרן נאמנות שרוב נכסיה (51%) אג"ח ממשלתי ויתרת נכסיה (49%) במניות.

  • חוזר מס הכנסה מספרה 2/2011

חוזר זה עוסק בקווים מנחים לקביעת "מטרה ציבורית" ו"מוסד ציבורי".

בסעיף י"א לחוזה זה נכתב:      "כספי המוסד יושקעו בהשקעה סולידית שלא תסכן באופן בלתי סביר את קרן ההשקעה, כגון: אג"ח ממשלתי, או קרן נאמנות שרוב נכסיה אג"ח".

 הערה :

מניסוח הסעיף ניתן לכאורה לומר ש"אג"ח ממשלתי"  יכול להיות אג"ח של כל ממשלה בעולם וש "קרן נאמנות שרוב נכסיה אג"ח"  יכולה להחזיק 49% במניות / באופציות / במט"ח.

 

לאור כל זאת נאמר :

  • עמותות וחברות לתועלת הציבור אשר אינן זקוקות לאישור 46 ו/או אינן נדרשות לחתום על ההצרה[2] במס הכנסה יכולות לבחור במסלול של "ועדת השקעות" ולהשקיע את הכספים הפנויים באפיקי השקעה הכוללים פיקדונות, תוכניות חסכון, אג"ח ממשלתי, אג"ח קונצרני, מניות ואופציות בהתאם למגבלות.

 

  • עמותות וחברות לתועלת הציבור אשר חתמו על ההצרה לעניין סעיף 46 יכולות להשקיע את הכספים הפנויים אך ורק באפיקים של אג"ח ממשלתי, פיקדונות וקרנות נאמנות.

[1] עמוד 53 בחוברת

[2] לרוב, עמותות שהוקמו לפני שנת 1992 וקיבלו הכרה כמוסד ציבורי ללא הגבלת זמן.

עוד

  • נוהל ביקורת פנימית במשרדי הממשלה וביחידות הסמךנוהל ביקורת פנימית במשרדי הממשלה וביחידות הסמך
  • הוועדה הציבורית לבחינת חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב – 1992 דין וחשבון  12/2006הוועדה הציבורית לבחינת חוק הביקורת הפנימית, התשנ"ב – 1992 דין וחשבון 12/2006
  • הנחיות לרישום עמותה חדשההנחיות לרישום עמותה חדשה
  • אחריות העיריה בטיפול במבנים מסוכנים – ספטמבר 2021אחריות העיריה בטיפול במבנים מסוכנים – ספטמבר 2021
  • הנחיות רשות ניירות ערך בדבר דיווח של תאגידים מדווחיםעל פעילות מבקר הפנים 11/2004הנחיות רשות ניירות ערך בדבר דיווח של תאגידים מדווחיםעל פעילות מבקר הפנים 11/2004
פורסם ב: חוות דעת - חברות לתועלת הציבור, חוות דעת - עמותות

אודות


להציג את כל הפוסטים של admin

« הקודם
הבא »
בכל שאלה אנו לשרותכם:
פרטי יצירת קשר

דורון י 23, ירושליםוניסי ביקורת פנימית

רח' בן יהודה


טלפון: 02-5400060


נייד: 050-5400988


דוא"ל: office@audit-int.co.il

פקס: 02-5876665

קישורים שימושיים
מבקר פנים מוסמך עם ניסיון
ביקורת פנימית
ביקורת פנימית בחברות ציבוריות
ביקורת פנימית בחברות פרטיות
ביקורת פנימית בעמותות וחברות לתועלת הציבור
ביקורת פנימית ברשויות מקומיות
ביקורת פנימית באגודות שיתופיות
ביקורת פנימית במשרדי ממשלה
ביקורת פנימית במועצות דתיות
ביקורת פנימית במלכ"רים
ביקורת פנימית - חקיקה ורגולציה
שעות המשרד
ראשון 9:00-17:00
שני 9:00-17:00
שלישי 9:00-17:00
רביעי 9:00-17:00
חמישי 9:00-17:00
שישי סגור
שבת סגור
מפה
כל הזכויות שמורות. האתר נבנה ע"י Success Point - קידום אתרים ושיווק באינטרנט
דורון יוניסי ביקורת פנימית | אודות | צור קשר | תנאי שימוש באתר
גלילה לראש העמוד
WhatsApp chat
Call Now Buttonהתקשרו עכשיו דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס